Svar: Mad - hvor tit?
14. juli 2020
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev :) Hvor er det dejligt at høre, at jeres dreng stortrives på alle måder, trods sin tidlige ankomst til verden :)
Man er de senere år blevet ekstra opmærksomme på børn født mellem uge 34 og 36+6. Det kaldes også moderat tidligt født, og disse børn kan godt have brug for lidt ekstra hjælp til spisning, søvn osv. som man naturligt skal tage hensyn til. Hos jer lyder det dog til at gå ret godt :) Det anbefales generelt, at man går ud fra barnets korrigerede alder, altså den alder, som barnet ville have, hvis det var født til tiden, til terminen. Når man skal vurdere milepæle i barnets udvikling, skal man derfor ikke vurdere ud fra barnets fødselsdag, men ud fra den korrigerede alder.
Og lige netop i forhold til mad, så anbefales det faktisk, at man går ud fra en mellemalder - altså et tidspunkt der ligger mellem barnets fødselsdag og barnets korrigerede alder. Og da jeres dreng er født ca 5-6 uger før tid, så skal I altså rykke hans alder med ca. 2.5-3 uger. Det betyder, at jeg normalt ville være lidt varsom med for meget skemad, fordi han egentlig skal ses som et barn der lige er blevet 4 måneder. Det er dog også sådan, at børn som ernæres med flaske, ofte er lidt mere sultne og derfor har behov for at starte lidt tidligere med skemad, end børn der ammes.
Jeg vil umiddelbart anbefale jer, at I trækker det en uge eller to, før I tilbyder ham hans andet skemåltid. Når det er sagt, så er det dog bedre, at han spiser ½ dl to gange dagligt, end at I giver ham 1. dl på en gang. Jeg kan ikke se, hvor store portioner I giver ham, men hold lidt igen, så han ikke får for meget for hurtigt :)
Jeg anbefaler normalt, at man starter op med skemad om dagen, og når han der kan spise ½ til ¾ dl. grød, så kan man starte op med grøntsagsmos om aftenen. I har gjort det modsat, og det er helt okay - det fungerer, og der er ingen grund til at ændre på noget, som fungerer, så bibehold endelig dette :)
Mit forslag er altså, at i bibeholder nuværende rytme 1-2 uger, og så begynder I at tilbyde ham lidt skemad til frokost. Jeg vil anbefale jer, at I giver grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen - på den måde kan I tage udgangspunkt i de grøntsager, som I selv spiser og stille og roligt vænne ham til at spise jeres mad. Start med kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash, brug f.eks. kartoffel eller gulerod som basis, giv gerne ren grøntsagsmos i starten og bland så med de øvrige grøntsager en af gangen som variation.
Giv et måltid dagligt, som han kender og er vant til at få, når I introducerer nye fødevarer af både grød og mos. så han ikke bliver bombarderet med udelukkende nyt den første tid, men kan føle sig tryg ved det genkendelige. Og så hans mave også kan følge med:)
Når han bliver omkring 6 måneder vil det være passende med 3 måltider dagligt og her introduceres så morgengrød. På den måde øges han her til morgenmad, frokost og aftensmad. Grøden må på dette tidspunkt gerne være lidt grovere som havregrød, ligesom han også kan tilbydes lidt øllebrød til frokost en gang imellem for på den måde at blive vænnet til rugbrødssmagen. Ellers er det godt med grøntsagsmos både til frokost og om aftenen. Og når han bliver 6 måneder (stadig korrigeret med 2.5-3 uger) så vil det være rigtig fint, at I begynder at introducere kød og fisk i grøntsagsmosen, ligesom han her så også skal tilbydes mellemmåltider i form af frisk frugt i hånden og frugtmos, samt vand af kop.
Alt hjemmelavet mad der koges op med vand skal tilsættes mme og fedtstof. Det vil være rigtig godt at variere mellem forskellige typer af fedt, så han får smør, plantemargarine og forskelliger olier som vindruekerneolie, rapsolie og lignende, og han bør tilbydes vand af kop til alle måltider. Han skal lige nu have ca. samme antal flasker, som han plejer at få, hvilket ofte vil være 6-7 flasker i døgnet, som din dagsplan også indeholder.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 08: Flaske
Puttes til formiddagslur ca. 9.30
Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver til ½ dl grød - øges langsomt til max ¾ dl. vand af kop.
Flaske måske ca. 12.30
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16.30: Flaske
Puttes til dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, gradvis introduktion af grøntsager, igen ½ til ¾ dl. Vand af kop.
Flaske ca kl 20-20.30 og puttes til natten
Sen aften eller først på natten 24-01: Drømmeflaske
Som du kan se, så vil det være rigtig godt, hvis du stille og roligt kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner - og så får flaske, når han skal sove. Lige nu har han haft en rytme, hvor han altid tilbydes mælk, når han vågner, men denne rytme skal stille og roligt ændres, så mælken indgår som en fast del af hans putteritual og i stedet tilbydes han skemad og vand af kop, når han vågner.
Det betyder således også, at når han i 6 måneders alderen skal øges til 3 skemåltider og derfor tilbydes morgengrød der, så vil grøden komme til at ligge omkring kl 08 og flasken komme til at ligge kl 09-09.30... Den rytme vil altså hjælpe jer fremadrettet og fint kunne passe ind, som månederne går.
I min dagsplan er der 6 flasker i døgnet, og jeg tænker, at dette umiddelbart vil være passende, når han spiser 2 skemåltider og også drikker vand af kop. Viser han behov for en ekstra flaske, er det også helt okay :)
Jeg vil anbefale jer meget min bog "Helens bog om Børn & Mad", som guider jer igennem måned for måned, der er dagsplaner, opskrifter og I kan slå fødevarer op, hvis I er i tvivl om, hvad han må få hvornår og hvordan det skal tilberedes. Bogen går fra 4-18 måneder, og I skal være opmærksomme på at få fat i nyeste udgange (3. udgave 2. oplag 2019).
Håber du/I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske