Svar: Mad - hvor tit?

14. juli 2020

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Pernille

Tak for dit brev :) Hvor er det dejligt at høre, at jeres dreng stortrives på alle måder, trods sin tidlige ankomst til verden :)

Man er de senere år blevet ekstra opmærksomme på børn født mellem uge 34 og 36+6. Det kaldes også moderat tidligt født, og disse børn kan godt have brug for lidt ekstra hjælp til spisning, søvn osv. som man naturligt skal tage hensyn til. Hos jer lyder det dog til at gå ret godt :) Det anbefales generelt, at man går ud fra barnets korrigerede alder, altså den alder, som barnet ville have, hvis det var født til tiden, til terminen. Når man skal vurdere milepæle i barnets udvikling, skal man derfor ikke vurdere ud fra barnets fødselsdag, men ud fra den korrigerede alder.

Og lige netop i forhold til mad, så anbefales det faktisk, at man går ud fra en mellemalder - altså et tidspunkt der ligger mellem barnets fødselsdag og barnets korrigerede alder. Og da jeres dreng er født ca 5-6 uger før tid, så skal I altså rykke hans alder med ca. 2.5-3 uger. Det betyder, at jeg normalt ville være lidt varsom med for meget skemad, fordi han egentlig skal ses som et barn der lige er blevet 4 måneder. Det er dog også sådan, at børn som ernæres med flaske, ofte er lidt mere sultne og derfor har behov for at starte lidt tidligere med skemad, end børn der ammes.

Jeg vil umiddelbart anbefale jer, at I trækker det en uge eller to, før I tilbyder ham hans andet skemåltid. Når det er sagt, så er det dog bedre, at han spiser ½ dl to gange dagligt, end at I giver ham 1. dl på en gang. Jeg kan ikke se, hvor store portioner I giver ham, men hold lidt igen, så han ikke får for meget for hurtigt :)

Jeg anbefaler normalt, at man starter op med skemad om dagen, og når han der kan spise ½ til ¾ dl. grød, så kan man starte op med grøntsagsmos om aftenen. I har gjort det modsat, og det er helt okay - det fungerer, og der er ingen grund til at ændre på noget, som fungerer, så bibehold endelig dette :)

Mit forslag er altså, at i bibeholder nuværende rytme 1-2 uger, og så begynder I at tilbyde ham lidt skemad til frokost. Jeg vil anbefale jer, at I giver grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen - på den måde kan I tage udgangspunkt i de grøntsager, som I selv spiser og stille og roligt vænne ham til at spise jeres mad. Start med kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash, brug f.eks. kartoffel eller gulerod som basis, giv gerne ren grøntsagsmos i starten og bland så med de øvrige grøntsager en af gangen som variation.

Giv et måltid dagligt, som han kender og er vant til at få, når I introducerer nye fødevarer af både grød og mos. så han ikke bliver bombarderet med udelukkende nyt den første tid, men kan føle sig tryg ved det genkendelige. Og så hans mave også kan følge med:)

Når han bliver omkring 6 måneder vil det være passende med 3 måltider dagligt og her introduceres så morgengrød. På den måde øges han her til morgenmad, frokost og aftensmad. Grøden må på dette ...

Annonce

... tidspunkt gerne være lidt grovere som havregrød, ligesom han også kan tilbydes lidt øllebrød til frokost en gang imellem for på den måde at blive vænnet til rugbrødssmagen. Ellers er det godt med grøntsagsmos både til frokost og om aftenen. Og når han bliver 6 måneder (stadig korrigeret med 2.5-3 uger) så vil det være rigtig fint, at I begynder at introducere kød og fisk i grøntsagsmosen, ligesom han her så også skal tilbydes mellemmåltider i form af frisk frugt i hånden og frugtmos, samt vand af kop.

Alt hjemmelavet mad der koges op med vand skal tilsættes mme og fedtstof. Det vil være rigtig godt at variere mellem forskellige typer af fedt, så han får smør, plantemargarine og forskelliger olier som vindruekerneolie, rapsolie og lignende, og han bør tilbydes vand af kop til alle måltider. Han skal lige nu have ca. samme antal flasker, som han plejer at få, hvilket ofte vil være 6-7 flasker i døgnet, som din dagsplan også indeholder.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre

Morgen 08: Flaske

Puttes til formiddagslur ca. 9.30

Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver til ½ dl grød - øges langsomt til max ¾ dl. vand af kop.

Flaske måske ca. 12.30

Puttes til middagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 16.30: Flaske

Puttes til dagens 3. lur

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, gradvis introduktion af grøntsager, igen ½ til ¾ dl. Vand af kop.

Flaske ca kl 20-20.30 og puttes til natten

Sen aften eller først på natten 24-01: Drømmeflaske

Som du kan se, så vil det være rigtig godt, hvis du stille og roligt kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner - og så får flaske, når han skal sove. Lige nu har han haft en rytme, hvor han altid tilbydes mælk, når han vågner, men denne rytme skal stille og roligt ændres, så mælken indgår som en fast del af hans putteritual og i stedet tilbydes han skemad og vand af kop, når han vågner.

Det betyder således også, at når han i 6 måneders alderen skal øges til 3 skemåltider og derfor tilbydes morgengrød der, så vil grøden komme til at ligge omkring kl 08 og flasken komme til at ligge kl 09-09.30... Den rytme vil altså hjælpe jer fremadrettet og fint kunne passe ind, som månederne går.

I min dagsplan er der 6 flasker i døgnet, og jeg tænker, at dette umiddelbart vil være passende, når han spiser 2 skemåltider og også drikker vand af kop. Viser han behov for en ekstra flaske, er det også helt okay :)

Jeg vil anbefale jer meget min bog "Helens bog om Børn & Mad", som guider jer igennem måned for måned, der er dagsplaner, opskrifter og I kan slå fødevarer op, hvis I er i tvivl om, hvad han må få hvornår og hvordan det skal tilberedes. Bogen går fra 4-18 måneder, og I skal være opmærksomme på at få fat i nyeste udgange (3. udgave 2. oplag 2019).

Håber du/I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!